Miten avoin tieto vaikuttaa oppilaitoksissa? Avoimen datan hyödyntäminen opetuksessa auttaa opiskelijoita ilmiöiden datalähtöisen tarkastelun omaksumiseen tai vaikkapa valtion tai kuntien toiminnan parempaan ymmärtämiseen. Tutkimuksessa avoimen tieteen menetelmät kiinnostavat ja opetuksessa avoimet oppimateriaalit puhuttavat. Organisaatioina oppilaitokset voivat avata omia tietovarantojaan.
Open Knowledge Finland kutsuu suomalaisia oppilaitoksia ja yksittäisiä henkilöitä mukaan avoimen datan oppilaitosverkostoon. Verkoston tavoitteena on edistää tietoisuutta avoimesta datasta ja sen mahdollisuuksista kaikilla tasoilla ja aloilla toimivissa kouluissa ja oppilaitoksissa. Verkosto on perustettu vuoden 2013 Avoimen datan kuntakiertueen aikana.
Oppilaitos voi liittyä verkostoon nimeämällä yhden tai useamman henkilön avoimen datan yhteyshenkilöksi oppilaitoksessa. Verkoston pääasialliseksi viestintäkänavaksi on perusteilla sähköpostilista. Liity verkostoon täyttämällä tämän sivun yhteystietolomake.
Avoimen datan yhteyshenkilöt oppilaitoksittain
- Antero Aunesluoma, Helsingin yliopisto
- Kari A. Hintikka, Otavan opisto
- Salla Laaksonen, Helsingin yliopisto / sosiaalitieteiden laitos
- Maria Luojus, Itä-Suomen yliopisto / koulutus- ja kehittämiskeskus Aducate
- Niina Päivinen, Itä-Suomen yliopisto / tietojenkäsittelytieteen laitos
- Anna-Liisa Mattila, Oulun ammattikorkeakoulu
- Raimo Muurinen, Tampereen yliopisto
- Arttu Salonen, Lapin ammattikorkeakoulu
- Aila Säkkinen, Oulun ammattikorkeakoulu
- Tero Piirainen, Tampereen yliopisto
- Jukka Huhtamäki, Tampereen teknillinen yliopisto (Toimii verkoston yhteyshenkilönä)
Liittymislomake
Verkoston avoin muistio
Avoimen datan oppilaistosverkoston kaikille avoin muistio, jota käytetään muun muassa tapaamisten valmisteluun. http://new.okfnpad.org/p/oppilaitosverkosto.