Lausunto: metsätietolain muuttaminen MMM

Maa- ja metsätalousministeriölle

Viite: Lausuntopyyntö 7.11.2016

Kiitämme Maa- ja metsätalousministeriötä avoimen kuulemisen järjestämisestä asiaan liittyen. Open Knowledge Finland ry esittää lausuntonaan seuraavaa.

Yhdistyskohtaiset kommentit lain muutosehdotuksiin

Puollamme (419/2011) 10 §:n 2 momentti ja 12 § kumoamista. Julkl. 24 § kuvaa salassa pidettävät viranomaisen asiakirjat kuten koealatiedot, joten näihin ei tosiaan ole syytä ottaa tässä laissa kantaa.

Muutettaviksi esitettyihin lain 1 §, 7 § 3 mom., 8 § 2 mom., 9 §, 13 a § ja 13 b § sekä lisättäviksi lakin kohtiin 13 c, 13 d, 13e, 13 f ja 13 g § haluamme lausua seuraavasti:

1 § Lain soveltamisala

Puollamme, että kun henkilötietojen käsittelystä säädetään omalla laillaan, noudatetaan näissä henkilötietolakia.

Korostamme, että Metsävaratiedon ei tule sisältää henkilötietotoja, ja Metsäkeskuksen asiakastiedot tulee käsitellä henkilötietolain mukaisessa omassa rekisterissään.

Mitä mainitaan esityksen vaikutuksista, Huomauttaisimme että tietojen julkaisu osittain, osana alkuperäisestä teoksesta, tai käyttötarkoitussidonnaisesti, ei täytä avoimen tiedon määritelmää eikä yhteismitallisia taloudellisia tai yhteiskunnallisia vaikutuksia voi odottaa ilman kriteerit täyttävää tiedon avaamista.

Metsävaratiedot tulee julkaista avoimena tietona JHS 189 mukaisesti. Alkuperäisenä teoksena, kokonaisuudessaan, avoimella lisenssillä, ja julkaista avoimeen käyttöön internetissä.

http://www.jhs-suositukset.fi/suomi/jhs189 Uusittu julkisuuslaki ja uusittu tietohallintolaki edellyttää toiminnan olevan julkista ja suositusten mukaista jos ei erityisiä perusteita muuhun ole.

7 § Tietojen virheettömyys.

Puollamme esitystä.

8 § Julkisten tietojen luovuttaminen teknisen käyttöyhteyden avulla

• Julkl. 16 § kuvaa viranomaisen asiakirjan ja myös siis aineistojen antamistavat.
  • Ei ole myöskään ole tarkoituksenmukaista ottaa laissa kantaa siihen, onko luovuttamisen keino tekninen yhteys vai rekisterin lähettäminen.

Julkisen tiedon luovuttamista ja jakamista ei pitäisi millään tavoin rajoittaa käyttötarkoitusten mukaan. Kenen tahansa mitä tarkoitusta varten tahansa tulisi saada julkiseksi luokiteltua tietoa.

Esitämme siis 8§ poistettavaksi hallinnollisen taakan ja turhan sääntelyn vähentämiseksi.

Jos kuitenkin tietojen luovuttamisesta on jostain syystä säädettävä erikseen metsätietolaissa, tulee aineistojen antamistapojen olla yhteismitalliset julkisuuslain kanssa.

9 § Tietojen luovuttaminen suoramarkkinointia ja muita osoitteellisia lähetyksiä varten

• Henkilötietol 19 § kuvaa suoramarkkinoinnin ja tietoyhteiskuntakaari 24 luku sähköisen suoramarkkinoinnin.

Esitämme siis 9 § poistettavaksi hallinnollisen taakan ja turhan sääntelyn vähentämiseksi.

Jos kuitenkin suoramarkkinoinnista on jostain syystä säädettävä erikseen metsätietolaissa, tulee säätelyn olla yhteismitallista henkilötietol 19 § ja tietoyhteiskuntakaaren kanssa.

13 a, 13 b, 13 c Tekniseen käyttöyhteyteen liittyvät kohdat

Esitämme siis kohdat 13 a, 13 b ja 13 c § poistettavaksi hallinnollisen taakan ja turhan sääntelyn vähentämiseksi.

Jos jostain syystä näitä kohtia halutaan eritellysti ylläpitää metsätietolaissa, tulisi noudattaa Julkl. 16 § kohtia ja jättää avoimeksi tietojen luovuttaminen muullakin keinolla kuin teknisellä käyttöyhteydellä.

Emme myöskään näe miten tietoja voisi luovuttaa vailla käyttöehtojen hyväksymistä ja henkilötietolain mukaisen käyttötarkoitussidonnaisuuden mukaista suostumusta. Tästä on myös tietotuojavaltuutetun tulkinta siitä että suoramarkkinointia ei saa harrastaa ilman henkilön lupaa. Katsomme että suoramarkkinointi ei siis ole oikeutettu syy kolmannelle osapuolelle myöskään muodostaa metsänomistajista henkilörekisteriä silloin kun näiltä ei ole suostumusta. Tietosuojavaltuutetun mukaan pääsääntö on että henkilötietoja saa luovuttaa suoramarkkinointiin vain rekisteröidyn etukäteen antamalla luvalla. Suostumus viranomaisen rekisteriin ei tulisi olla suostumus joutua yksityisen organisaation rekisteriin. https://tietopyynto.fi/files/foi/1165/lausunto.646.031.12.pdf

Lisäksi pyydämme huomioimaan, että jos viranomaisen tietoja luovutetaan maksua vastaan, tulee siitä mainita erikseen laissa.

13 d § Ympäristötiedon luovuttaminen

Tämän tulisi koskea vain Metsäkeskuksen ylläpitämien järjestelmien asiakastietoja. Metsäkeskuksen järjestelmien rekisteriselosteessa tulisi tällöin mainita henkilötietolain mukaisessa käyttötarkoituksen määrittelyn yhteydessä edelleen luovutuksesta.

Esitämme, että tätä ei säädetä laissa, vaan henkilötietolain mukaisissa Metsätietokeskuksen järjestelmien rekisteriselosteissa.

Esitämme siis kohdan 13 d § “Ympäristötiedon luovuttaminen” poistettavaksi hallinnollisen taakan ja turhan sääntelyn vähentämiseksi.

Korostamme, että 2003/4/EY ympäristötietodirektiivi 2 artiklan mukainen ympäristötieto on aina metsävaratietoa tai muuta julkl. 5 § mukaista tietoa ja tulisi julkaista henkilötiedoista erillisessä rekisterissä avoimena tietona JHS 189 mukaisesti. Alkuperäisenä teoksena,

kokonaisuudessaan, avoimella lisenssillä, ja julkaista avoimeen käyttöön internetissä. http://www.jhs-suositukset.fi/suomi/jhs189

Jos jostain syystä osia tästä kohdasta halutaan säilyttää, pyydämme myös huomioimaan että julkl. 24 § 20) mukaan kuluttajien terveys ja ympäristön terveellisyyden suojaaminen kulkee elinkeinonharjoittajan taloudellisen vahingon edellä.

13e, 13 f Kuviomuotoisten metsävaratietojen luovuttamisesta

• Laki kiinteistötietojärjestelmästä ja siitä tuotettavasta tietopalvelusta 6§ kuvaa omistajatietojen luovuttamisen.
  • Kuviotietojen luonne ja käsittelytapa vastaa kiinteistötietoa.

Emme näe eri syytä mainita tiedon teknisiä muotoja kuten kuvio- tai hilamuotoa laissa.

Poistaisimme siis kohdat 13 e, 13 d § kuviotiedon luovuttamisesta hallinnollisen taakan ja turhan sääntelyn vähentämiseksi.

Jatkotoimenpide-esityksemme on että kuviotieto erotetaan metsävaratiedoista ja siirretään kiinteistörekisteriin. Maanomistajien kuviotietojen poistovaatimuksille voidaan antaa karenssiaika joka umpeutuu ennen tietoaineistojen kiinteistörekisteriin siirtoa.

Jos kuitenkin jostain syystä kuvioaineistoon liittyviä asioita halutaan eritellysti ylläpitää metsätietolaissa, tulee aineistojen antamistapojen olla yhteismitalliset julkisuuslain ja lain kiinteistötietojärjestelmästä kanssa.

13 g §

Puollamme esitystä

Yleiset kommentit lakiin liittyen

Tietojen säilyttäminen ja poistaminen

Lisäksi haluaisimme muistuttaa liittyen 15 § “Tietojen säilyttäminen ja poistaminen”, että julkl. 31 kuvaa salassapidon lakkaamisen ja arkistol. 13 § aineistojen hävittämisen.

Esitämme siis, että 15 § Tietojen säilyttäminen ja poistaminen poistetaan hallinnollisen taakan ja turhan sääntelyn vähentämiseksi.

Jos kuitenkin jostain syystä tietojen säilyttämiseen ja poistamiseen liittyviä asioita halutaan eritellysti ylläpitää metsätietolaissa, tulee aineistojen säilyttämiseen ja poistamiseen liittyvän sääntelyn olla yhteismitallista julkl. ja arkistol. kanssa.

Paikkatiedon käsittely

Esitämme myös, että metsätietolaki 2 § Määritelmät 1) muutetaan viittaamaan lakiin paikkatietoinfrastruktuurista seuraavalla tavalla: “metsävaratiedolla metsiä sekä niiden hoitoa ja käyttöä kuvaavia paikkaan sidottuja paikkatietoja;”

Kiinteistötiedon käsittely

Kiinteistöön liittyvään tietoon tai sen käyttämiseen ei enää tarvitse ottaa metsätietolaissa lainkaan kantaa. Kiinteistötietolaki säätää kiinteistöjen omistajuutta ja hallintaa koskevista luonnollisiin henkilöihin liittyvistä tiedoista.

Esitämme, että Metsätietolaista poistetaan hallinnollisen taakan ja turhan sääntelyn vähentämiseksi seuraavat kohdat.

• 2 § 2) kohdasta poistetaan viittaus kiinteistötietoihin koska näistä säädetään kiinteistötietolaissa: “2) metsätiedolla metsäkeskuksessa käsiteltäviä hallintoasioita koskevia tietoja, metsävaratietoja sekä kiinteistöjä ja metsäkeskuksen asiakkaita koskevia tietoja siten kuin jäljempänä säädetään;”
  • 4 § Tietojärjestelmän sisältö ja käyttötarkoitus kokonaisuudessaan kohta “3) kiinteistöjen omistajuutta ja hallintaa koskevista luonnollisiin henkilöihin liittyvistä tiedoista;”

Henkilötietolain mukaisuus

Lisäksi kannustamme harkitsemaan siirtämistä pois laista, järjestelmien rekisteriselosteisiin, 4 § asiat “Tietojärjestelmän sisältö ja käyttötarkoitus” hallinnollisen taakan ja turhan sääntelyn vähentämiseksi.

Jos kuitenkin jostain syystä metsäkeskuksen järjestelmien rekisteriselosteesta halutaan säätä lailla, tulee metsätietolaki 4 § viitata lakiin paikkatietoinfrastruktuurista sekä lakiin kiinteistötietojärjestelmästä ja siitä tuotettavasta tietopalvelusta, tai olla niiden kanssa yhteismitallinen.

Yleisesti todettakoon että hallinnollisen taakan vähentämiseksi olisi kaikki lainsäädäntö syytä harmonisoida niin että käytetään olemassa olevaa lainsäädäntöä. Harmonisointi on olennaista, että voidaan tehokkaasti hyödyntää muilta toimialoilta ja muista maista omaksuttuja teknologioita ja parhaita käytäntöjä. Tämä tukee suomalaisten palvelujen ja tuotteiden kehittymistä vientikelpoisiksi ja kansainvälisesti kilpailukykyisiksi.

Open Knowledge Finland ry